Aktualności

  • Podwodny sen
    Podwodny sen
  • Obrazy z miasta
    Obrazy z miasta
  • Teczki autorskie w Galerii Tłustym Drukiem
    Teczki autorskie w Galerii Tłustym Drukiem
  • APA w Galerii Tłustym Drukiem
    APA w Galerii Tłustym Drukiem
  • Morawy
    Morawy
  • 70-lecie ŁTF
    70-lecie ŁTF

Artykuły

Zapraszamy na wernisaż wystawy fotografii Roberta Tarczyńskiego pt.: "Fotografie malowane", który odbędzie się 6 sierpnia o godzinie 18:30 w Galerii Fotografii im Eugeniusza Hanemana w Łodzi przy ulicy Piotrkowskiej 102. 

Guma i olej – po co nam to dziś?
W czasach mediów zwanych obecnie analogowymi, nierzadko w tekstach traktujących o fotografii można było natrafić na słowo magia. Tak bowiem określano czas, kiedy na białej powierzchni naświetlonego papieru fotograficznego zanurzonego w wywoływaczu zaczynał pojawiać się obraz. Ponoć te właśnie chwile i emocje z nimi związane sprawiły, że wiele osób chwyciło tzw. bakcyla fotografii.
Współczesna technika cyfrowa pozwala nam co prawda modyfikować i opracowywać plik uzyskany na matrycy aparatu w sposób niemal nieograniczony, ale zabieg finalny, kiedy obraz materializuje się na płaszczyźnie papieru najczęściej musimy powierzyć maszynie.
Na tym etapie wpływ fotoamatora na ostateczny wygląd jego pracy jest już niewielki. Szanujące się laboratorium, ściśle przestrzegając szeregu parametrów, potrafi z tego samego pliku wykonać szereg powtarzalnych kopii, których nie sposób odróżnić od siebie.
Autor wystawy, Robert Tarczyński, od ponad roku skutecznie wraca do przeżywania wspomnianych emocji autorskich w procesie tworzenia obrazu fotograficznego sięgając do technik chromianowych: gumy i oleju. Co prawda element wyjściowy – negatyw – uzyskiwany jest z pliku cyfrowego przez naświetlenie na materiale transparentnym, ale już cały ciąg dalszy, czyli: naświetlanie metodą stykową, wywoływanie oraz – w technice olejowej – barwienie wywołanego pozytywu, jest wykonywane ręcznie i pozostaje pod kontrolą artysty. Mało tego! Przygotowanie warstwy światłoczułej, naniesienie jej na wybrany gatunek papieru i wysuszenie, a także dobór rodzaju i ilości pigmentu barwnego też są realizowane przez autora pracy. A właśnie od tych zabiegów zależy w największym stopniu efekt końcowy. Każda z kopii uzyskanych tymi technikami jest oryginalna, w praktyce bowiem nader trudno o wykonanie dwu identycznych. Można więc zaryzykować twierdzenie o pełnym powrocie do magii autorskiego tworzenia niepowtarzalnych prac, przy obróbce których każdy z ważnych parametrów jest na bieżąco regulowany przez autora, a skrót klawiszowy Ctrl+z nie ma zastosowania.
Może więc właśnie z tych przyczyn, mimo fenomenalnych możliwości oferowanych w XXI wieku przez technologie obrazowania, historyczne już techniki szlachetne nadal przynoszą satysfakcję twórcom, a ich efekty – mam nadzieję – mogą zainteresować oglądających.
Dodam, że Robert oprócz ww. zajmuje się też cyjanotypią, a pewnie na tym nie poprzestanie. Wszak ponad sto lat temu guma, olej i przetłoki zapoczątkowały piktorializm.
Portrety i pejzaże zrealizowane w technikach swobodnych przez Roberta Tarczyńskiego to wg mnie wystawa bardzo na miejscu w Galerii Fotografii ŁTF i „na czasie” w jubileuszowym roku 70-lecia naszego Towarzystwa.

Krzysztof Kurowski (ŁTF)

Na wystawie zostanie zaprezentowany zbiór prac wykonanych w technikach dwuchronianowych takich jak olej i guma jednowarstwowa.

Zapraszamy na wernisaż wystawy poplenerowej

MORAWY

16 lipca 2019 r. o godz. 18:30

Piotr Borowicz, Dominika Cybuch, Beata Godek, Anna Górska, Leszek Górski, Marek Grum, Sławek Grzanek, Beata Koralewska, Piotr Koralewski, Maciej Kossowski, Artur Magdziarz, Jan Monkiewicz, Piotr Targosz.

Galeria Fotografii ŁTF im. Eugeniusza Hanemana, Łódź, ul. Piotrkowska 102.
Wystawę można oglądać do 29 lipca 2019 r.

Informujemy że z przyczyn technicznych czerwcowy konkurs miesiąca nie odbył się.
Zapraszamy po przerwie wakacyjnej do udziału w kolejnej edycji konkursu 2019/2020

25 września 2019 r. o godz. 18:30.

Temat dodatkowy "Czas" automatycznie zostaje przeniesiony na wrzesień.

 

Wernisaż: 18. 06. 2019 r. (wtorek), godz. 17.30
Mała Galeria ŁTF na Eksocu,
Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego,
Łódź, ul. Rewolucji 1905 r. nr 37.
Wystawa będzie czynna do 15.09.2019 r.

Sándor Gyöngyösi i jego żona Gyöngyi należą do szczęśliwców, którzy spełniają swoje sny. Sny o świecie który kryje się w głębinach wodnych - bajkowe kolory, rośliny, zwierzęta, przedziwne kształty, niepowtarzalna widoki i towarzyszące temu emocje. Oglądając ich fotografie mamy poczucie uczestniczenia w tajemniczym misterium z pogranicza jawy i snu.

Sándor i Gyöngyi mieszkają w miejscowości Fülöpjakab w pobliżu Kiskunfélegyháza w sercu Wielkiej Niziny Węgierskiej, prowadząc rodzinne przedsiębiorstwo. Fotografia jest ich pasją, na którą mają coraz mniej czasu. Swoje umiejętności doskonalą w Kole Fotograficznym im. Hugó Wesel w Kiskunfélegyháza, którego są jednymi z założycieli.

Fotografie zostały wykonane w Morzu Czerwonym, Adriatyku, Oceanie Indyjskim i Pacyfiku. Sándor i Gyöngyi zapraszają nas do swojego „snu”.

dr Zbigniew Głuszczak

 

Łódzkie towarzystwo Fotograficzne oraz Fundacja Polskiej Sztuki Emigracyjnej 1939-1989 zapraszają na wystawę fotografii Bogny Becker pt. „Obrazy z miasta”. Wernisaż wystawy odbędzie 18 czerwca o godzinie 18:30 w Galerii Fotografii im Eugeniusza Hanemana w łodzi przy ulicy Piotrkowskiej 102. Wystawę będzie można oglądać od 18 czerwca do 12 lipca.

 

Bogna Becker autorka asamblaży i fotografii graffiti, z wykształcenia malarka i graficzka. Urodziła się w 1946 roku w Krakowie. Absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych oraz Wydziałów Malarstwa i Tkaniny ASP w Krakowie, studiowała w latach 1966-1972, uzyskała dyplom w pracowni Cz. Rzepińskiego. Brała udział wystawach indywidualnych i zbiorowych, w kraju i za granicą.

Prace Bogny Becker znajdują się w muzeach i kolekcjach prywatnych w Polsce, Francji, Belgii, Włoszech, Skandynawii, Niemczech, Izraelu, USA i Kanadzie. Na wystawie w Galerii Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego prezentowanych jest 30 fotografii graffiti, wykonanych w latach 1995-2005, w kilkunastu krajach europejskich. Najwięcej prac pochodzi z Paryża, Londynu, Barcelony, Rzymu, z kilku miast w Belgii, Holandii i Danii. Autorzy graffiti są w większości nieznani. Wśród fotografowanych prac znalazły się również wczesne dzieła Banksy'ego, nieznanego wówczas twórcy street artu.

Zainteresowania i realizacje artystyczne Bogny Becker od wielu lat koncentrują się wokół tego, co artystka zastaje już gotowe w świecie, który ją otacza. Pierwotnie, są to materialne elementy codzienności - porzucone przedmioty lub fizycznie widzialne - wykonane przez nieznanego autora, graffiti. Artystka jest niezwykle wrażliwym odbiorcą, obserwuje świat ze szczególną atencją, dokonuje wyboru - zbiera to, co wydaje się nam nie warte uwagi - kawałki i fragmenty i tworzy najlepszą z możliwych kreacji.

Henryka Milczanowska
kurator wystawy

Łódzkie towarzystwo Fotograficzne oraz stowarzyszenie Fotohumanum zaprasza na wernisaż wystawy pt. "Fotohumanista 10-lecia" który odbędzie się 8 czerwca (sobota) o godzinie 18 w Galerii Fotografii im. Eugeniusza Hanemana przy ulicy Piotrkowskiej 102 w Łodzi.

"Fotohumanista 10-lecia" to podsumowanie wszystkich dotychczasowych konkursów, w których członkowie Foto Humanum prezentują swoje najlepsze prace z zakresu fotografii humanistycznej. Dowiemy się, kto został - decyzją jury - "Fotohumanistą 10-lecia", poznamy też laureatów najnowszego konkursu.

 

Strona 1 z 11